ciao
roxi,
allora, ho dato ieri sera un rapido squarcio al libro che t'ho segnalato
The Open Mind recentissimo del 2015 e che verte esattamente sul periodo che mi interessa (
70-125 EC) in quanto è proprio lì che io collocherei la nascita dei primi culti di
Giosuè.
Il saggio di Knight sull
'Ascensione di isaia come antidocetico mi ha convinto che Vinzent ha ragione a vederlo una risposta a Marcione, quindi non ne farei un documento così importante. Solo, mi stupisce quanto idiota sia il prof Pesce a considerare quel testo ''docetico'' ma ormai sappiamo che per questo e altri fattori quello studioso lascia parecchio a desiderare.
Invece mi è piaciuto relativamente molto quest'altro saggio all'interno del libro:
PERFORMING THE COSMIC MYSTERY OF THE CHURCH
IN THE COMMUNITIES OF THE DIDACHEdel prof Draper.
Draper si propone fin dall'inizio di provare che la Didache costituisce l'anello mancante che spiega l'intersezione tra apocalitticismo e escatologia, ovvero il processo per cui il profeta, nel momento in cui il suo delirio gli permette di riconoscere i segni dei tempi, lo trasforma in uno ''gnostico'', ovvero in colui che
sa, a differenza di altri, quando verrà la fine (non sto usando la definizione di gnostico preferita, ovvero di nemico di YHWH).
He established that it cannot be simply equated with eschatology, but represents an independent and sometimes overlapping genre which is characterised by an insistence that the mysteries of heaven can be directly apprehended by those human beings privileged to experience them, whether by vision, dream, the mediation of angels or participation in the worship of the heavenly temple. Rowland, however, makes a frank concession that there is a missing link in current understandings of apocalyptic visions, ‘What is not clear…is the context and origin of such visions’.2 In other words, some knowledge of the context and performative aspects of the claim to prophecy and mystical experiences is essential in answering the kind of questions raised by apocalyptic visions.
The present study proposes to take up this challenge with respect to a text usually ignored or passed over quickly in the study of prophecy and apocalyptic, but which may offer valuable clues, namely the Didache.
(pag. 37)
Si tratta di una religione misterica
ebraica della quale si ha evidenza solo
dopo il 70 E.C.:
A key understanding is that this required strictly maintained purity of all in the community. This was a key point in its identity formation in creating a new community out of very disparate backgrounds.11 Paul also, as is well known, adopted this understanding of the community as a temple of the Holy Spirit (1 Cor. 3.16-17; 2 Cor. 6.14-18). Prophets delivering mystic or esoteric knowledge of heavenly things required restriction of access to an ‘insider group’ of the worthy (or it would no longer be a mystery!). In return, the boundaries and identity of the ‘insider group’ are strengthened by their participation in secret knowledge of God’s purpose and works. In its social context, the ‘insider group’ is an ‘outsider group’ marginalized and possibly persecuted, but the esoteric knowledge provided by prophetic performance of ‘mysteries’ confirmed for them their special status in God’s eyes.12 In similar fashion, the divine Name and knowledge of the names of angels became increasingly important in Jewish mysticism after the destruction of the temple in 70 CE.
(pag. 41)
Cerca di leggere il brano omettendo ogni riferimento a Paolo (perchè Paolo fu creato dopo) ma al massimo tenendoti solo il Paolo cattolico (come nel caso della citazione di cui sopra) il cui embrione è presente
in nuce già qui (nell'identificazione del Tempio con la comunità).
L'autore scorge una cosa
sorprendente ma cerca subito di ignorare la cosa:
l'assenza di ogni riferimento alla crocifissione e resurrezione di Gesù.While no content of the ‘cosmic mystery of the church’ is provided by the text, we have indicated that, on the basis of its closest contemporary equivalents in Ephesians, Colossians and Revelation, it most likely refers to a vision of Christ enthroned in heaven, mediator of creation and new creation. Further, it suggests that the church is understood to play a key role in the unfolding divine mystery and its triumphant climax. How, though, would that square with what appears to be a ‘low Christology’ in the Didache? It has been widely and correctly recognized that the Didache makes no reference to the crucifixion and resurrection of Jesus: instead, it celebrates Jesus as son of David, heir of David, who will return with the angels/saints on the clouds on the last day (16.8).
(pag. 55)
Vorrei sapere, se solo avessi il testo della didachè, se davvero è usato il verbo
''ritornerà'' a proposito del Messia davidico oppure il prof Draper sta usando le classiche lenti colorate di vangelo. Ad ogni caso è chiaro che si tratta di ebrei puri e duri.
La sua conclusione mi permette di trovare la fonte di quella
''fiammeggiante spiritualità'' di cui parlavo con estrema enfasi dei post di cui sopra: ovvero
il fiammifero che accese il grande falò cristiano successivo nei suoi due rami docetico e cattolico. Il primo Motore Immobile che cercavo.
DOPO LA DISTRUZIONE DEL TEMPIO NEL 70. Mi riferisco ai noti fenomeni di possessione spirituale che il grande prof Davies così bene descrive nel suo libro sulle origini cristiane (e che vede all'opera dietro le
Odi di Salomone, che sono citate anche qui in connessione con la didachè):
At every point, then, the brief references in the Didache reject the dynamics of early Jewish and Christian mysticism found in other texts.
The community which lies behind the text understood itself as a holy assembly, constituted by Torah-observant Jewish and righteous Gentile believers in Jesus as the Messiah. The holy meal of the community, reserved to those purified by baptism into the Name and strictly avoiding eidolothuton, constituted a spiritual temple. They understood themselves as living in the eschatological age, awaiting the visible coming of the Lord on the clouds (16.8). The sign of this was the resurgence of the Spirit in their midst, evidenced not only by the calling of every member by the Spirit (4.10) but above all by the activity of prophets in their midst who spoke in the Spirit in the assembly, most particularly in the eucharist.
As the mediators between earthly and heavenly worship, the prophets fulfilled the role of the high priests (13.3) and so were considered to be entitled to receive the priestly offering of firstfruits (13.3-7). Since prophets mediated the word and vision of God directly to the community, they could not be silenced without the risk of blasphemy. However, their prophecy was subject to the test of their lifestyle: doing what they said others should do, not seeking to benefit materially from their prophecy; pronouncing God’s concern for justice for the needy in particular cases. Only in one case is a test required before the prophet was allowed to speak in the Spirit. This was the case of a prophet ‘doing a cosmic mystery of the church’ (11.11), who must be already tested and
proved a true prophet. In addition, the prophet was not allowed to teach others how to ‘do a cosmic mystery of the church’.
...
The prophet would perform (‘do’) the mystery in the assembly orally, but the teachers with whom they are closely associated in the rules, probably recorded, edited, embellished and added to their visions and words—probably bringing them into some conformity with the authoritative and normative scriptures of the Hebrew Bible and the accepted teaching of the community. In doing so, they constituted new texts which in their turn became sacred texts and inspired further prophecies and so further texts, just as Ezekiel, Isaiah and probably Zechariah were edited, supplemented and emulated with new texts such as Daniel, 1 Enoch and the Song of the Sabbath Sacrifices at Qumran. The kind of prophecies of the Didache community probably ended up in texts such as Revelation, the Odes of Solomon, and the Ascension of Isaiah in its final form.
Certainly these mystic texts were not simple works of exegesis or the intertextual creations of scribes, even though they ended up as texts relating to other texts.
(pag. 56-57)
Io penso che queste comunità di apostoli raminghi e morti di fame posseduti dallo Spirito descritta così vividamente dalla Didachè sia anche quella che si
scisse nel
marcionismo da un lato (per aver rimosso le radici ebraiche) e che si autoridefinì come antimarcionismo (e dunque:
cattolicesimo) dall'altro lato per poter sopravvivere e competere con l'altro. Le
Odi di Salomone non manifestano ancora ostilità al Creatore (seppure dicono che YHWH è geloso: di
chi? Di un
altro dio forse?) però già evidenzia troppa enfasi nella sofia. Ed è
siriaca. Antiochia fu dove i primi cristiani furono chiamati tali. E da Antiochia alla Galazia e al Ponto di
Marcione il passo è breve.
Il punto però cruciale è :
questa comunità Didachè credeva davvero nella crocifissione di Giosuè oppure erano solo ebrei mistici apocalittici ancora sognatori di un Messia davidico novello Giosuè?Intanto mi sono letto Charlesworth e Neusner su
4 Ezra. Pare che 4 Ezra sia la più spontanea reazione ebraica al 70 E.C., scritto in lingua ebraica da ebrei di Israele in Israele. Il Messia morirà dopo aver regnato per 400 anni , poi sette giorni di silenzio e infine la resurrezione dei morti e il giudizio. Però non dicono nulla sul Messia che muore, se la sua morte è collegata al Tempio di Gerusalemme.
Un vero peccato!Il problema con l'
Apocalisse è che non so se i riferimenti a Gesù in quel testo sono fatti dall'autore originario o furono inseriti quando i cattolici intesero farne un
malleus maleficarum contro gli eretici.
Nota però come la
Didachè abbia tutta l'aria di iniziare timidamente una ridicola quanto embrionale
reductio ad unum, nel tentativo di dare vincoli a destra e a manca ad una comunità
nascente solo in quel momento.Fu chiamata ''Memoria degli apostoli''. Che sia quella ''memoria'' il vangelo tenuto in mano con tanta sicurezza dal folle apologeta
Ireneo allorchè lo usava come un manganello contro il
''cosiddetto vangelo'' di Marcione & co?
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